Csillagok

Azt hiszem, nem mondok újat azzal, hogy annyi jót hallottam és olvastam erről a könyvről, hogy egyszer csak felkerült a kívánságlistámra, aztán az újabb pozitív vélemények hatására nem bírtam magammal és előrendeltem. Számoltam a napokat a megjelenésig, aztán láss csodát, néhány nappal hamarabb megjelent, én pedig nagy boldogan vágtattam érte a könyvesboltba. Hazafelé a buszon már elkezdtem vele ismerkedni, nézegettem, simogattam a lapokat és éreztem, hogy bizony szeretni fogom ezt a könyvet. Délután neki is kezdtem. OlvasóMókus azt ajánlotta, osszam be a 12 fejezetet, minden napra jusson egy, hogy tovább tartson. Niki erre azt mondta, úgyse fogom kibírni. Nos, egy-két napig sikerült is betartani az egy nap, egy fejezet módszert, de aztán győzött a kíváncsiság és megemeltem az adagot ;).

"Erői végképp elszálltanak, annyi sem maradt, hogy felülhessék. Pedig oly szívesen bejegyezné napló könyvébe mindazt, ami e bús napokban megfordult a fejében. Útravalónak hagyhatná felesége és három gyermeke számára. Amióta fölcseperedett, kevésszer tért éjszakai nyugodalomra anélkül, hogy az Itáliából származó, különlegesen vastag, felezett árkusokból fűzött kötetbe jegyzést ne tett volna. Állítólag egy híres Biblia készítő műhely terméke, eredetileg arra jártódott, hogy a Szent Szöveg kerüljön a lapjaira. Kornél mindig ehhez mért tisztelettel írt a napló könyvbe.Ha maradékai tudni vágyják, miként töltötte a reá szabott időt ezen a földön, elolvashatják."

    A 12 fejezet a Csillag család egy-egy férfitagjának életét meséli el. Csillag Kornél 1705-ben, a Rákóczi-szabadságharc kellős közepén négyéves, nagyapjával és édesanyjával nemrég települt Magyarországra Németországból. Mindenhol a pusztítással, a katonák kegyetlenségeivel találkozunk, úgyhogy az első fejezet rögtön szíven üti az embert. Kornél később felveszi a Sternovszky családnevet és elkezdi az Apák könyvét, melyben életének fontos eseményét írja meg az utókor számára. A könyv nevét csak később kapja meg.
Ahogy haladunk az időben,úgy telnek be az Apák könyvének lapjai és nyerünk bepillantást a magyar történelem fontos eseményeibe, mely a Csillag család életére is mindig rányomja bélyegét.



  Apák és fiúk, akiket nemcsak a vérségi kötelék és az a bizonyos családi könyv köt össze, hanem egy különleges tulajdonság: képesek előrelátni bizonyos eseményeket, ill. visszanézni a múltba. Ez a képesség egyaránt lehet előny avagy hátrány az illető számára. mi az, amiket látnak? Születés és halál, öröm és bánat, háborúk, szenvedés, túlélés.



    Minden fejezet egy rövid leírással indul, mely az aktuális évszakot hivatott bemutatni, ezeket is nagyon szerettem. A fejezet további részében a regény nyelvezete megegyezik a koréval, melyben éppen járunk. Az elején picit szokatlan volt, de nagyon gyorsan elkaptam a fonalat és nagyon tetszettek a régies szavak és stílus.

    Hogy miért érdemes elolvasni? Olyan utánozhatatlan hangulata van, ami néhány oldal után magával ragadott, és mindvégig meg is maradt. Aztán a már említett stílusa miatt, ahogyan együtt sírunk és nevetünk a szereplőkkel, mert a szívünkhöz nőnek, történjen velük bármi. Ahogyan a magyar történelem bizonyos eseményei és az emberi kegyetlenség, a 12 generáció története is szíven üt. Természetesen a humor sem hiányzik, nagyon sokat nevettem az emberi butaságon is, mely rendszerint felbukkan egy-egy generáció életében. Ráadásul magyar író művét veszi a kezébe, aki rászánja magát az olvasásra. Garantáltan maradandó olvasmányélményt kap és rájön - ahogyan én is -, hogy igenis érdemes szétnézni a boltok/könyvtár polcain a kortárs magyar irodalom résznél is, csak az agyonreklámozott limonádék mellett kell gyorsan elsiklani és máris igazi Gyöngyszemre bukkanunk ;).

Végül néhány idézet, hátha valakinek ezzel sikerül meghozni a kedvét az olvasáshoz:

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
"Senki nem értette, miért nem izgatja magát Sternovszky Bálint a családi üzlet rohamos sorvadása miatt. Hosszú délelőttöket töltött az üvegcsűr mellé örökölt erdőségekben, a feleségének azt mondotta, gombászik.
– Miként vagyon az, uram, hogy bár örökké gombászik, egy fia gombát sem lel?
– Lelek én bővibe, csakhogy mérgeset! Olyat, mint kegyed."
"Ebédjét az Elefánt-fogadóból hozatta, ozsonnáját a Nádor-kávéházból. A Nádor kese hajú főpincére, Laky úr, ha tehette, saját kezűleg servirozta Ilonkának ezüst tálcán a lágy tojást, a két pirított zsemlyét és a kapucinus kávét föllel. A második terhesség derekán bátorkodott megkérdezni: - Asszonyom, hogyan képes lankadatlanul dolgozni, eme állapotában?
- Úgy, hogy kissé távolabbra kell húznom a széket az íróasztaltól."

     Ezúton is köszönöm Nikinek, OlvasóMókusnak, Heloise-nak, Gelsonak, Hirannethnek és Melindának (remélem, nem hagytam ki senkit :$), hogy meggyőztetek!



Vámos Miklós: Apák könyve      
544 oldal
Európa Kiadó, 2011
3500 Ft
Vámos Miklós honlapja
Részlet a könyvből
A bejegyzésben szereplő kép forrása: weheartit.com

Nekem nagyon tetszik az új kiadás, az aranyszínű betűk és imádtam olvasás közben a könyvet szagolgatni ;).
Korábban az Ab Ovo Kiadónál ezzel a borítóval jelent meg ->
A borító hátoldalán a külföldi kiadások vannak, és nagyon örültem, hogy - többek között - az angol, német, francia, spanyol, horvát mellett olaszra is lefordították ;).

5 hozzászólás

  1. Nagyon örülök, hogy tetszett. :o) Én ezután a könyv után a mai napig nem mertem más könyvében belefogni az írónak. :o)

    VálaszTörlés
  2. Hát én eddig nem tanúsítottam túl nagy érdeklődést ez után a könyv után, de a bejegyzésed úgy döntöttem, hogy beszerzem.:))

    VálaszTörlés
  3. Niki, ;), ha Ti nem lettetek volna, talán még most se szerzem be. OlvasóMókus már olvasott mást is VM-tól és jókat mesélt a többi könyvéről is ;).
    Szilvamag, ennek nagyon örülök, szerintem Neked is tetszeni fog! ;)Tényleg nagyon jó ;).

    VálaszTörlés
  4. Annyira örülök, hogy tetszett! :o) És nagyon jó lett a post! Most meg kell kérnem Zs.-t, hogy dugja el a könyvet, nehogy elkezdjem újraolvasni! :o)
    Niki, az Utazások Erotikában is nagyon jó, szó szerint sírtam a nevetéstől, amikor olvastam. A Bár-ban novellák vannak, némelyik vicces némelyiken elpityeredik az ember, de mind nagyon jó, olyan Vámos Miklós-os. A Márkez meg én-t biztosan szeretni fogod, ha szereted Márquez-t. (bár én jóval azelőtt olvastam, hogy ismertem volna Márquez műveit). Olvastam még a Hogy volt és a 135 lehetetlen történetet is. És most fogom kezdeni az Anya csak egy van-t.
    Úgyhogy bátran olvasson mindenki Vámost, szerintem nem fog csalódni!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm, köszönöm, köszönöm! :$
    Ez is egy olyan könyv, ahogy amint a végére érsz, úgy elkezdenéd elölről ;). Köszi a listát is, most A csillagok világára fenem a fogam, de megvárom az akciót :P.

    VálaszTörlés